donderdag 24 oktober 2013

Tweedaagse


Na de uitleg in verband  met de muzische grondhouding, was het eindelijk zover! Met zijn allen, zowel BAKO als BALO, trokken we richting Loppem - Zedelgem om twee dagen plezier te beleven en bij te leren. 

We werden tijdens deze tweedaagse ondergedompeld in de vijf muzische domeinen, nl. muzisch taalgebruik, drama, beeld, bewegingsexpressie en tot slot muziek. Bij ieder muzisch domein werd uitleg gegeven hoe we met volle overgave de leerlingen kunnen boeien.  

We gingen van start op 30 oktober met het onderdeel taal. Tijdens deze sessie hebben we verschillende methodes getest, nl. spreekkoor, klanknabootsingen, voorlezen, woordspelletjes, en nog veel meer. We oefenden deze technieken tijdens de sessie. Met deze bijkomende informatie en methodes konden we op onze stages zeker aan de slag gaan.

Daarnaast volgde ik die dag ook het onderdeel 'drama'. Tijdens deze sessie kwamen we tot de conclusie dat het gebruik van mimiek zeer belangrijk is. Het aspect improviseren, kwam vooral aan bod in de opdracht met de magische doos. We moesten iets uit de doos halen en dit voorstellen via gebarentaal.

 

Bij de bewegingssessie moesten we gevoelens uitbeelden.  Ik moest het gevoel ‘afkeer’ via de juiste bewegingsexpressie uitbeelden.

In deze twee ontwikkelingsdomeinen van muzische grondhouding, nl. drama en beweging, maakten we kennis met verscheidene expressies die we in de kleuterklas kunnen hanteren.

Als groepsactiviteit hadden de docenten een spel uitgewerkt waarbij samenwerken van essentieel belang was. Enkel via samenwerking kon men punten verdienen. Na de groepsactiviteit kregen we keuze uit verschillende activiteiten, nl. een film kijken, zang, drama, spel, beweging. Natuurlijk konden de verschillende muzische domeinen hierin teruggevonden worden. 

We sloten dag één af met een gezellig kampvuur en een slaapmutsje. Om 12 uur gingen de lichten uit zodat we fris waren voor de volgende dag vol nieuwe avonturen. 

 
 

 

 

 

Na een korte nacht was dag twee aangebroken. We begonnen met volle moed aan een nieuwe dag vol nieuwe ontdekkingen. 
 

We startten onze tweede dag met het vierde onderdeel van de muzische grondhouding, nl. beeld. Er werd ons via de informatiefolder doorgegeven dat we kranten, een schaar, plakband, nietjesmachine,... nodig hadden. We gingen met deze didactische materialen aan de slag en ontwierpen ons eigen masker.  Via deze opdracht werd er duidelijk gemaakt dat je ook met weinig materiaal een mooi eindresultaat kan bekomen.  Het resultaat hiervan kan u zien in onderstaande foto.

 

 




 

Als laatste activiteit van de tweedaagse zongen we krachtig mee met meneer Coorevits. We moesten bij onszelf afvragen wat muziek voor ons betekende. Daarna luisterden we naar het lied ‘se départir van Jean-Phillippe Goude’. U kan het lied beluisteren via volgende link. https://www.youtube.com/watch?v=p8FSU0ctYok.  We stelden ons vragen zoals:

-                     Wat roept deze muziek bij je op?

-                     Welke beelden zie je?

-                     Waaraan denk je?

-                     Welke instrumenten hoor je?

-                     Welke sfeer roept de muziek op?

-                     ……………….

 

Je kon via beeld, taal, drama, beweging en tot slot met muziek een persoonlijke toets geven aan het lied. Ik koos voor het laatste onderdeel namelijk muziek. Alle studenten die voor hetzelfde muzisch domein kozen werden samengebracht.

De laatste activiteit liep ten einde en dit betekende het einde van de tweedaagse. Tot slot zongen we voor de laatste keer het lied dat we aan het begin van de tweedaagse hadden geleerd, nl. 'saved by the bell'. 

Hopelijk heeft U wat kunnen meegenieten en kan U zich een beeld schetsen van hoe onze tweedaagse hebben beleefd. 

 
 





 

 

 

 
 

1 opmerking:

  1. Volgens mij heb je een leuke tijd gehad.
    Je hebt kunnen leren over de muzische domeinen, maar je had ook veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen